/

Friday 8 February 2013

02/02/13


TAARE ZAMEEN PAR
~EVERY CHILD IS SPECIAL~


SALAM ALAIK'. Herm. Enjoy watching this movie,. Sangat3 best, menarik & gempak.. Hehe.. Actually ni movie hindustan,. ~ngee.. First time tengok iklan movie ni, my heart said, I must watch this movie,.. Hehe.. And, I really watch that movie,. Best part yg I suka pasal movie ni sbenarnye sbb Aamir khan yg berlakon,. ~ahaks.. Tapi 2 ntok first impression je ea… sbb nye, dulu tengok dah movie 3 Idiots lakonan Aamir khan, mmg best, gempak dan bnyak pengajaran.. So, I bet boleh dpat lebih pngajaran & ideas..

Movie ni mengisahkan kehidupan seorang kanak2 yg berusia dalam 9 tahun yg bernama Ishaan Awasthi. Sayangnya, sudah dua tahun berturut2 dia tidak pernah lulus darjah 3 di sekolahnya. Keadaan Ishaan tidak dapat diterima o ibubapanya kerana abang Ishaan, Yohan, merupakan peljar yg cemerlang di sekolahnya. Ishaan x dapat menulis mahupun mngeja dengan betul. Akhirnya, dia dihantar ke sekolah berasrama o ayahnya. Ishaan dikutuk, dimaki, dihina di sekolahnya kerana kekurangan dirinya. Sehinggalah datang Ram Shankar Nimbukhs, seorang guru seni sementara di sekolahnya. Ram tertarik dengan keanehan Ishaan. Ram menyedari Ishaan mghidapi Disleksia,. Sejenis penyakit dimana kanak2 tidak mampu untuk menulis dan mngeja dengan betul. Ram berusaha bersungguh2 utk meyakinkan diri Ishaan, dan membantu Ishaan belajar menulis & mengeja dengan sabar. Akhirnya, Ishaan berjaya menjadi normal seperti orang lain.

Points of the story:
# jangan merasa lemah dgn kekurangan diri. Setiap org berhak berjaya Cuma masa yg menentukan cepat @ lambat.
# kasih sayang mampu mengubah segalanya. Didiklah anak2 kita dengan zaman mereka, bukan dengan cara didikan dizaman kita.
# ilmu itu luas, bukan hanya untuk mengejar kedudukan @ pangkat, ilmu itu 1 pengetahuan,. :)
# prihatin,. Prihatinlah dengan keadaan sekeliling kita, dare to care.

Setiap kanak2 itu memang istimewa. Menonton movie ini membuatkan hati merindui mutiara seorang guru,. Jangan pandang rendah pada org lain, mungkin mereka kurang pada 1 pkara, namun mereka juga lebih pada pkara yg lain,. ALLAH maha adil kan..

No comments: