/

Monday 21 January 2013

antara sabar & redha



Salam alaik'.. :D
Entah knape.gembire.sedih.pelbagai rasa.
.ALHAMDULILLAH.

REDHA IALAH TINGKAT SABAR YANG TERTINGGI

1 statement ni. Penyataan ayat. Hehe. Tapi ayat ni bukan ambik drp ulama'2 pn. Saye dpat dari walid saye. ;)
Knape ekk?? Okeyh.. Analoginye..
#case 1: tetibe kawan yang duduk sebelah kita ketuk kepala kita. *adush* amacam? Apa kita rasa? Rasa nak marah an.. Aii.. Macam nak ketuk2 balik je  kepala dia,. Sesuka hati je ketuk kepala org an.. Huhu.. Tapi mesti kita jadi SABAR je op. faham x cnim? .Sabar. Kt luar kita cakap kt kawan kite, xpelah.. Aku xkesah.. Tapi dalam hati rasa membara giler3.. Betoll taaaak?
#case 2: seorang cucu yang masih kecil ketuk kepala atuknya.. *haiyaa* =.= apa atuk tu rase? Btw, jgan lupe yang grandma & grandpa kite semestinya sangat sayang kepada cucu2nya.. (overdose sayang).. Mesti atuk yang kena ketuk kepala tu REDHA je kan.. Xpelah, cucu aku ni tak sengaja koott.. Seseriousnye, atuk tu benar2 tak kesah perbuatan cucu dia tu..
~moral of story: SABAR; kat dalam hati marah, kat luar 'terpaksa' tak marah.
REDHA; kat dalam hati rasa manis, kat luar pun rasa manis.

Apa yang walid saye cube sampaikan ialah,, 'apabila ujian datang, kita tak perlu sabar,. Kite perlu REDHA.. ;]

*nota kaki+tangan: cerita ini disampaikan kpd saya pada waktu yang sangat tepat bt saya, ketika saya benar2 memrlukannya, TERIMA KASIH ALLAH. Harap kalian juga begitu :)*   

No comments: